Conținutul coșului tău
Coșul tău este gol.
Apariția pictogramelor internaționale a început la Viena, în 1924. Muzeul Economic și Social al orașului a încercat să comunice datele într-un mod care să fie ușor de înțeles de către orice vizitator, așa că a înlocuit numerele cu pictograme. Această nouă tehnică, numită Metoda de statistică picturală de la Viena, a fost atât de eficientă încât a câștigat rapid popularitate în întreaga lume. Astfel, organizații guvernamentale și alte muzee au cerut instituției vieneze să creeze mai multe semne picturale pentru ele. În cele din urmă, a fost creat un dicționar vizual cu peste 4.000 de simboluri universale.
Popularitatea pictogramelor este ușor de explicat. Nu este nevoie să cunoști nicio limbă străină pentru a le înțelege. Nici măcar nu trebuie să știi să citești în propria limbă. Pictogramele sunt un bun exemplu de design intuitiv, în care totul este clar și ușor de înțeles.
Una dintre cele mai reușite aplicații ale limbajului simbolic, sunt bineînțeles, pictogramele pentru toalete. British Railways, operatorul feroviar național, a fost în mare măsură responsabil pentru promovarea acestora. La mijlocul anilor 1960, a marcat toaletele din gară cu simboluri care reprezentau femeia și bărbatul, așa cum le cunoaștem astăzi.
În 1974, Departamentul Transporturilor din SUA a însărcinat Institutul American de Arte Grafice să creeze pictograme pentru toate mijloacele de transport în comun - rutier, feroviar, aerian și maritim. În colaborare cu specialiștii în design grafic Cook and Shanosky Associates, institutul a creat 34 de panouri reprezentând lifturi, scări rulante, toalete publice și vestiare. Modele sunt și astăzi în uz.
Există încă multe țări care folosesc propriile sisteme de marcare a toaletelor (din nefericire pentru turiștii străini). În Polonia, de exemplu, toaletele pentru femei sunt marcate cu un cerc, în timp ce toaletele pentru bărbați sunt marcate cu un triunghi. În Lituania, pentru toaletele bărbaților se folosește o piramidă inversată, în timp ce pentru toaletele femeilor se folosește piramida standard. Poate că o astfel de simbolistică este mai neutră decât clasica împărțire între bărbați și femei, dar, în orice caz, nu este de mare ajutor pentru turiști atunci când se grăbesc.
Să revenim puțin la simbolurile poloneze. Te întrebi de unde au apărut simbolurile: triunghi și cerc? Mulți oameni presupun că au legătură cu forma organelor genitale sau cu forma siluetelor - femeia însărcinată și bărbatul cu umeri largi. Dar nu este așa!
Probabil că suntem cu toții familiarizați cu simbolurile pentru bărbați și femei sub forma unui cerc cu o săgeată (♂) și a unui cerc cu o cruce (♀). Dar, haide să o luăm cu începutul. Conform mitului grecesc, Venus este planeta femeilor, iar Marte este planeta bărbaților. Marte are numele grecesc Thourus, care începe cu litera Θ (theta), iar Venus a fost numită de greci Phosphoros, care începe cu litera Φ (phi). Cum tinerii astronomi au transliterat literele de-a lungul secolelor, nu ne putem mira că a existat o distorsiune. Literele inițiale au dat naștere, în cele din urmă, caracterelor pe care le cunoaștem astăzi: un cerc cu o săgeată și un cerc cu o cruce. Acestea au devenit apoi triunghiul pentru domni și cercul pentru doamne în toaletele poloneze.
Unii designeri s-au jucat cu imaginația și au venit cu idei noi pentru pictograme. Astfel, pe lângă clasicele figuri cu omuleți, am văzut piersici și banane, cutii albastre și roșii, pantofi de damă și pantofi bărbătești, fundițe și cravate, etc. Printre pictogramele mai complexe se numără, de exemplu, un nor care udă o floare sau capac de toaletă ridicat sau așezat.
După cum poți vedea, există o mulțime de alternative pentru marcarea toaletelor. Unele te vor amuza, dar dacă trebuie să mergi urgent la toaletă, uneori îți vor da bătăi de cap. Oamenii sunt foarte creativi!